Powerlifting: 5 důvodů, proč začít ,,zvedat"! 

20.01.2019

Už jste si asi, přátelé, stihli všimnout, že úvody mi moc nejdou. Buď hned na začátku článku vyplodím tak extrémně složité souvětí, které nejde rozklíčovat jinak, než opakovaným čtením do chvíle, dokud se na to prostě nevykašlete (už to zas dělám!!!!), a nebo omylem vtípkem, jako v posledním článku o avokádu, urazím nějakou skupinu lidí (třeba vegany), kteří mi pak píšou dlouhé emaily o tom, že jsem trapná kráva.

Jenže taková jsem já. Mám ráda humor, ideálně ten nestoudně se měnící v sarkasmus, takže i následující článek nebude pro každého. Dál nečíst doporučuju zejména následujícím skupinám lidí: Šovinistům, extrémním feministkám, lidem s poruchou osobnosti a podobně....

Dnešnímu světu, podle mého, nechybí informace. Informací máme spoustu, díky době internetu. Co ale chybí je pohled na věc, inspirace, názory; Surové informace o tom, co je to vlastně powerlifting, tedy shrnu v pár větách a vy si potom můžete zbytek vygooglit tak, jak budete potřebovat.

Powerlifting, česky silový trojboj, je silový sport složený z disciplín dřep, bench press (tlak na lavičce) a mrtvý tahu (deadlift). Záměrně jsem uvedla dva pojmy česky a třetí anglicky, protože ve většině případů se tomu říká právě tak (dobře, já to tak řikám...). Aby se jednalo o celý trojboj, musí být na závodech (bavíme-li se o závodech) všechny tři disciplíny v pořadí, jaké jsem uvedla, kdy má závodník v každé disciplíně 3 pokusy pro zdolání co největší váhy. Do celkového totalu, který rozhoduje o konečném pořadí závodníka, se pak z každé disciplíny počítá největší zdolaný a PLATNÝ pokus v kilogramech. Pokud tedy závodník dřepne 200kg, zabenchuje 200kg a zvedne 200kg, jeho total činí 600kg. Easy.

Tohle je naprostý základ pravidel, která jsou stejná pro každou asociaci na světě, téměř vše ostatní se liší federace od federace a asi bych se zbytečně nepouštěla do rozborů zrovna v tomhle článku, i když, pokud by vás to zajímalo, ráda do budoucna napíšu třeba průběh takového závodu z pohledu závodníka, což by mohlo být pro začínající trojbojaře a trojbojařky docela zajímavý - ale to fakt až jindy.

Jakých je podle mě tedy 5 důvodu, proč začít ,,zvedat"?


  • 1. VZHLED

Jako vážně si v dnešní době ještě někdo myslí, že holce naroste při prvním doteku činky knír alá komisař Schimanski? No tak fajn. Rozebereme si to:

Pokud budete mít to ,,štěstí", jako má většina žen, a budete mít kolem sebe lidi, kteří třeba silový sport a cvičení tolik nepodporují / neznají / nemají o tom přehled, vyslechnete si po prvním tréninku poznámky o tom, že z vás bude chlap, že vám naroste strniště, že už nebudete mít kvůli tlaku v děloze nikdy děti, že z vás zkrátka bude asexuální neplodnej týpek. A to je nesmysl.

Netvrdím, že se svaly musí líbit nutně všem, zpevněná jemná postava ale podle mého názoru je cílem většiny žen, a přesně to je důsledek cvičení s váhami. Samozřejmě, velikost a plnost svalů závisí od typu tréninku, intenzity a dalších aspektů, které s vámi probere trenér, NIKDY vám ale nemůžou samovolně narůst svaly do podoby muže, a ani vám nemůže NIKDY NIKDY NIKDY vyrůst knírek, strniště nebo cokoliv jiného, nepřirozeně chlupatého. 

Pokud vídáte v časopisech a na internetu ženy, které se podobají spíše mužům, není to samovolný přirozený proces, je to důsledek užívání anabolických steroidů, takže věc úplně mimo.

V případě, že se nebudete bát vzít do ruky činku, a v lepším případě na ni naložit pořádné závaží, stane se pouze a jen to, že budete díky extrémnímu svalovému vypětí sílit, budete se formovat, spalovat, a pak vám bude vypisovat bejvalej, jak se spletl, že z vás není babochlap ale pořádnej kus krásný ženský a blablabla… Znáte to. 


  • 2. JÍDLO

Bože, tohle je to nejlepší na silovém sportu. Můžete hodně jíst!

Jasně, stále je tu základní pravidlo, díky kterému můžete přibrat nebo hubnete, a to je rovnice VÝDEJ a PŘÍJEM. Pokud bude váš kalorický příjem vyšší než je výdej, logicky budete přibírat a naopak. Silový sport ale výrazně přispívá k hubnutí, protože nejenom, že u něj, jako u všeho, spalujete, navíc ještě po tréninku nastává tzv. after-burn efekt, takže, fakt hodně laicky řečeno, spalujete dál a dál, i po fyzické aktivitě.

Pohlídáte-li si tedy rovnici příjem a výdej, dáte-li do tréninku vše a nepůjdete-li makat jen 1x za 14 dní, máte v oblasti ,,sněz co chceš" vyhráno!

Svíčková na smetaně z kvalitních surovin, kvalitního masa a poctivá domácí? Nevidím v tom jediný problém. 


  • 3. SAMOSTATNOST

Nepotřebujete totiž chlapy. Ne, pardon, dělám si srandu. I když ne, trošku nedělám. U třetího bodu zaplesá srdce všem feministkám, které chtějí být hlavně samostatné, protože tady máte velkou možnost.

Powerlifting je hlavně o síle, která je primárním cílem, pokud od tréninku čekáte více než jen pěkné svalíky a možnost se v klidu nezřízeně najíst. A se silou, dámy, už končí závislost na mužích. Odedneška si svoje nákupy odnesete domů v klidu samy, své obýváky si přestěhujete taky samy, stejně tak zvednete auto, pokud zrovna omylem zaparkuje na vašem muži. Nevím, jak se tohle reálně může stát, ale když by se to stalo, tak to zvládnete.

Síla je sexy. Zbožňuju být silná a zvedat něco, co nezvedne úplně každý, zbožňuju pohledy lidí, kteří nechápou, jak je to možné, zbožňuju ten moment, než člověk překoná sám sebe. A věřte mi, pokud se jedná o sebevědomé muže a ne zastrašené kluky (kteří ví, že zvedáte víc než oni), budou vás zbožňovat i oni. Sebevědomá žena plná síly je ta nejvíce sexy žena, která může být. Síla prostě není jen pro chlapy!


  • 4. SEBEVĚDOMÍ

Ruku v ruce s vytouženým vzhledem a silou přichází sebevědomí.

Začne to nenápadně - zvednete první kilogramy, uvidíte první výsledky a budete si myslet, že jste úžasná. Omyl.

Úžasná jste už teď. To, co objevíte během tréninků je dravost, temperament, sex appeal, drive a bojovnost; Je to vaše vnitřní síla a odhodlání poprat se nejenom s činkou, ale i se vším ostatním. Není to jen sport, pro mnohé je to místo, kde zapomenou na všechno ostatní, kde jsou sami sebou. 

Naučíte se milovat samu sebe, pro to, co vše dokážete. 

  • 5. NĚCO ,,NAVÍC"

Jakýkoliv milovaný pohyb; Sport, který se snažíme dělat naplno, a v tomto případě pak především lift, nás dřív nebo později začne formovat a učit, stačí si jen odnést z toho to nejlepší a stát se pro sebe samotného lepším, silnějším, statečnějším, zkušenějším.

Já sama jsem vděčná, že zkouším vše nové a jsem nadšená z každého pokroku, naučila jsem se přijímat výzvy (i ty, které okolí považuje za předem ztracené) naučila jsem se nevzdávat se, ale i prohrávat se ctí, naučila jsem se vnímat, že být ,,nejlepší" je velmi relativní pojem a je potřeba mít pokoru a udržet své ego tam, kde má být. 

Pohra pro mě není umístění se na závodech mimo pomyslnou bednu, je to vzdávání se před bojem a podlehnutí tomu, co říkají ostatní, je to přijetí cizího postupu a ,,cesty" né proto, že to sami vyhodnotíme jako správné, ale proto, že se bojíme dělat něco jinak, podle sebe.

Cesty nás lidí, a to i ty sportovní, se ale mnohdy liší, a je potřeba respektovat druhé v jejich (a nebo našich? ) odlišnostech, nikdy totiž nevíme, co za veškerým úspěchem a neúspěchem druhého stojí a nemá smysl někomu vnucovat své pravdy, které jsou opravdu jen NAŠE, a nemusí absolutně korespondovat s nikým jiným. Lepší je investovat tu energii do sebe a svých pokroků, které oceníme my sami!

Tohle všechno je powerlifting. Je to prostor uvědomit si, kdo jsme. Že naše síla není jen fyzická.

Když člověku tohle všechno dojde a opravdu pochopí podstatu věci - i to ,,něco navíc", co powerlifting, a obecně sport, nabízí, zjistí, že svůj vlastní úspěch i neúspěch si každý z nás nese sám v sobě, stejně jako pohled na sebe sama. V životě je jen na nás, jak vystupujeme (z řady ) a k čemu se vlivem svého jednání přikláníme, zda-li k nejlepší - zdravé a nádherné - verzi sebe sama (a teď fakt nemluvim jen o fyzičnu), a nebo k čemukoliv jinému.

A dál už vlastně není co řešit - buď se do činek zamilujete, nebo ne.
Ale věřte, že tohle totiž není jen o ,,zvedání"! :)

Chcete si přečíst další články?