Proteiny a ty další steroidy!

29.10.2019

Znáte to: Ráno se v rychlosti nasnídáte, valíte do práce a v práci pak ještě na ,,dokrmení" pocucáváte protein v shakeru. A už to fičí, kolegyně jedou bomby: ,,Ty bereš steroidy? Proteiny dávaj jenom kulturisti, je to steroid...Neměla bys to pít!"

A teď si představte, že do toho ještě otěhotníte. Steroidy v podobě proteinu, v těhotenství!!!! No nic, pojďme si to radši trošku vysvětlit... 

Na začátku by bylo dobré zmínit, že žádný z následujících produktů není náhrada stravy a není to dokonce ani životně důležitá nezbytnost. Je to suplement. Něco, co vám může například usnadnit denní příjem bílkovin, pokud s tím máte trošku problém, pomoci s regenerací po tréninku, zlepšit vstřebávání živin, odstranit potíže s trávením a podobně; Záleží, co zvolíte. 

Neříkám, že máte jít a okamžitě si produkty koupit. Říkám, že je dobré orientovat se v tom, co je a není tělu vlastní, co vám může a nemusí přinést užitek, no a pokud se rozhodnete ideálně vyzkoušet některý z produktů na sobě, získáte pěkný balíček informací na vaši kancelářskou přestřelku s kolegyněmi, které až moc žerou Modrý Koníky, a velmi málo lustrují chytré knížky a ty další internety. 

A pozor! Dokonce ani neříkám, že si musíte nutně kupovat produkty zrovna značky  Czech Virus, kdo mě ale sleduje déle ví, že jsem značce věrná asi 4 roky, z toho poslední 2 si mne dokonce vybrali jako členku teamu, čili ano, značce naplno věřím, a jsem přesvědčená o kvalitě každého jednoho suplementu, který doporučím. A vy si, samozřejmě, můžete v nezávislých testech na internetu dohledat recenze na dané produkty, případně úplně svobodně nakoupit suplementy od jiné firmy - jen pozor na složení. Opravdu není protein jako protein, studujte tedy etikety, a to velmi pečlivě!

Pozn. Na produkty CZECH VIRUS je dole pod článkem uvedena sleva:
Při zadání kódu JT7 se vám odečte pár %, pokud vás tedy produkty zaujmou, můžete si je dopřát i levněji.

PROTEIN

Prosím vás. Protein není steroid. Protein je bílkovina. To, co normálně každá z nás denně jí ve formě masa, vajec, mléka a dalších potravin. Nejedná se o nic, co by nebylo tělu vlastní a pokud vyberete kvalitní proteinový nápoj - tj. například bez zbytečných sladidel, barviv a podobně, není jediný důvod, proč by se okolí mělo křižovat pokaždé, když váš uvidí s shakerem v ruce.

V těhotenství i kojení obecně tělo ženy vyžaduje zvýšený příjem bílkovin, které není nemožné přijmout ze stravy. Jsou ale případy, kdy je dobré po proteinovém nápoji sáhnout, z nichž pro mne ty nejdůležitější vypadají takto:

1. Nevolnosti během těhotenství: Pokud vás v průběhu těhotenství potkají klasické ranní nevolnosti (které trvají často celý den :-)), může být velmi obtížné ,,udržet" jakékoliv jídlo, což má samozřejmě velmi brzy za následek totální vyčerpání. Shaker proteinu může být mnohdy celkem záchrana a možná taky jedno z mála věcí, které ,,sníte". 

2. ,,Mlsná": Jak jsem psala výše, pokud zvolíte kvalitní protein, tedy takový, který neobsahuje asi 80 tisíc sladidel, může vám tahle svačinka poměrně snadno snížit denní příjem čokoládiček a cukříků, které do sebe jinak třeba v období očekávání naperete. 

3. Udržení svalové hmoty: Tady asi přestanete číst, viďte? :-) Není důvod! Já vím, že nechcete vypadat jako chlapi, slyšela jsem to snad trilionkrát: ,,Hlavně nechci mít svaly jako kulturista!". No, uklidním vás - kdyby to bylo tak jednoduché, tak se tu po planetě prochází díky dostatku bílkovin ve stravě polovina populace velká asi jako Arnold Schwarzenegger. A asi se shodneme, že těch případů, kdy má žena neadekvátní množství svalů, skutečně není tolik, a tyto přírůstky pak navíc vůbec nejsou způsobeny proteinovým nápojem nebo běžným silovým cvičením, to mi věřte.

Protein má, co se týče svalové hmoty, za úkol svaly budovat a také udržet, ale rozhodně není možné oblbnout tímto způsobem genetiku, žádných 50cm přes bicák se tedy, dámy, konat nebude. Co se ale konat bude je například správný vývoj plodu, pro který je bílkovina základ nebo lepší regenerace po tréninku, pokud v těhotenství cvičíte (nekřižujte se, vidim to!!!!) nebo máte jakkoliv jinak zvýšený výdej energie - a pozor, to můžou být samozřejmě běžné činnosti! 

Verdikt: Proteinový nápoj je, navzdory obecnému názoru, při kvalitním zpracování bezpečný pomocník.

Tip: MPS-5 PRO, vícesložkový protein z pěti různých zdrojů bílkovin s enzymy pro maximální využití a trávení. 

BCAA

Zní to věděcky a světově, ale jsou to opět jen látky tělu vlastní, tzv. větvené esenciální aminokyseliny - leucin, izoleucin a valin. Jejich úkolem je být pro nás zdrojem energie při fyzické zátěži, dalším důležitým bodem je podpora svalového růstu (dýchejte!!! :-)) nebo oblíbené urychlení regenerace a snížení hladiny laktátu. 

Jinými slovy: Jdete cvičit. Během tréninku si dáte BCAA, odcvičíte zadek, po tréninku si dáte BCAA, a díky tomu podpoříte nejenom růst toho zadečku, což předpokládám primárně chcete - pevný a krásný zadek, proto ho cvičíte, ale i zrychlíte tu regeneraci a zkrátíte dobu, po kterou vás bude ten zadek po odcvičení bolet.

Otázkou je, zda-li v těhotenství pojedete takové bomby, abyste se bez BCAA neobešli. Moje body, proč beru BCAA i v období těhotenství, jsou tyto:

1. Necvičím pravidelně: No právě, a v tom je ten fór! Tělu jsem vzala pravidelnost cvičení, dávám na intuici a jsou týdny, kdy nejdu cvičit ani jednou. Jenže pak jsou zase týdny, kdy mám takový drive a energii, že jsem v posilovně ob den, a v tu chvíli mi tělo pauzu vrací kvalitními svalovkami. Takže i když netrhám žádné rekordy a zdaleka necvičím tak tvrdě, jak jsem zvyklá, přesto jsem si v tomto suplementu našla docela jasný užitek

2. Jsem aktivní: Opravdu né každá z nás toto potřebuje, nicméně, pokud sportujete, pokud hodláte sportovat, vracíte se do formy, jste ve fázi hubnutí po porodu, jste aktivní maminka, i tohle může být příjemná berlička, na kterou jsem já osobně zvyklá a dělá mi vyloženě dobře pocit, že jsem si ,,ponechala" něco ze svého životního stylu.

Pokud se rozhodnete pořídit si tento suplement, opět si pečlivě nastudujte etiketu a vyberte ty bez zbytečných sladidel navíc. Ideální volbou jsou většinou tablety, které není třeba dochucovat, proto sladidla neobsahují. 

Verdikt: BCAA nejsou nezbytně nutná, nijak však tělu ani plodu nemohou ublížit a je na zvážení každé z vás, jak moc aktivní / neaktivní jste.

Tip: BCAA 1800mg (tablety) NEBO Nano BCAA (prášek z rostlinných zdrojů, tj. vegan, minimum sladidel)

VITAMINY, MINERÁLY A DALŠÍ

Samostatná kapitola, se kterou vám určitě nejpřesněji poradí lékař - tedy v té rovině ,,běžné" budoucí mámy. Z oblasti suplementů je ale i v tomto odvětví pár věcí, které mohou přinést za málo peněz opravdu hodně muziky, a to především při problémech v těhotenství, a o kterých lékaři buď záměrně nemluví, nebo to nijak neřeší.

SUPER GREENS PRO 

Populární zelený ,,pitíčko", jehož jednu z variant propagovala už Samantha v Sexu ve Městě v roce asi 1980, sice od některých firem není jednak poživatelné a jednak úplně tak přínosné, to ale neplatí zrovna u produktu, který uvedu níže. Ano, tady už skutečně oroduji pouze za tuto jedinou značku, protože ať se to někomu líbí nebo ne, v těhotenství je občas s udržením kalorií vcelku problém, a já jsem si opravdu jistá pouze u tohoto složení a u těchto příchutí, že lze ,,greeny" pozřít i ve stavu, ve kterém se zrovna nacházíte, a nepřinese to více škody než užitku. Pokud máte ale ozkoušenou z dob před těhotenstvím jinou značku, a je složením kvalitní, netřeba měnit.

Každopádně: Proč SUPER GREENS PRO? Jestli něco v těhotenství trpí, pak je to bohužel často trávení, které dokáže právě tato kombinace 2g chlorelly, 2g spiruliny, 0.5g mladého ječmene a 0.5g mladé pšenice  v jedné dávce dokonale nakopnout. Není to ale zdaleka jediný přínos, proto jdeme ,,bodovat":

1. Vynikající detoxikace (POZOR! Tělo je dokonalý stroj, a dokáže se detoxikovat samo; Díky Chlorelle je však detox velmi podpořen a skutečně k tomu není nutné být týden jen na celerovém či jiném drinku!)⠀
2. Obsahuje železo, vápník, draslík, hořčík, beta karoten (10x více než v mrkvi)⠀
3. Blahodárné na nervovou soustavu, podporuje vznik nových buněk⠀
4. Zejména Chlorella pak podporuje zažívání a léčbu chorob jako Crohnova choroba či Syndrom dráždivého tračníku nebo dokonce chrání tělo před škodlivými účinky záření (radioterapie)⠀
5. Významně posíluje imunitu
6. Obsahuje vitaminy B, včetně B12 + Omega 6, mangan, zinek, měď, selen, chrom.⠀
7. Obsahuje množství proteinu (spirulina)⠀
8. Odstraňuje překyselení organizmu⠀
9. Obsahuje 20 aminokyselin včetně osmi esenciálních, které si naše tělo neumí vytvořit samo!⠀
10. Zlepšuje kvalitu spánku, podporuje červené krvinky⠀
11. Stabilizuje hladinu cukru a zlepšuje hladinu cholesterolu (cukrovka atd.)⠀
12. Podporuje plodnost a díky kyselině listové i těhotenství
13. A již zmíněná VÝRAZNÁ PODPORA TRÁVENÍ

Super Green Mix tedy pomůže v případě ÚNAVY, STRESU, NEDOSTATEČNÉ IMUNITY, dále při problémech se ZAŽÍVÁNÍM, SPÁNKEM, REGENERACI a podobně, včetně prevence těchto problémů!  

Verdikt: Super Green PRO je pro mě z celého seznamu nejdůležitější suplement, jednoznačně přínosný.

Tip: Super Green PRO lesní ovoce nebo zelené jablko


OMEGA 3 + Vitamin E

Tohle je s velkým vykřičníkem! O důležitosti ,,omeg" už bylo napsáno tuny a tuny knih, a v těhotenství tomu není vůbec jinak. Rybí olej obsahuje přirozeně omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které si tělo nedokáže vytvořit. Jsou obsaženy zejména v tučných rybách, kolik bychom ale museli sníst ryb, abychom srovnali denní dávku, to je asi každému tak trošku jasné. V kombinaci s vitaminem E, který přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem a k normální srážlivosti krve se tak jedná o velmi dobrý doplněk stravy i pro těhotné ženy.

V průběhu těhotenství totiž nejen že posiluje tělo matky a jeho hladina v krvi matky má pozitivní vliv na růst plodu, také chrání dítě před astmatem, alergiemi a funguje jako prevence před onemocněními jako jsou ateroskleróza, kardiovaskulární onemocnění, stárnutí a Alzheimerova a Parkinsonova choroba. 

Těhotenstvím to ale nekončí. Pro kojence je jediným zdrojem mastných kyselin mateřské mléko, kam se tyto kyseliny dostávají právě ze stravy matky, proto se pak především při kojení doporučuje dávky Omega 3 ještě zvýšit.

Verdikt: Ano, ano, ano!!! 

Tip: Supreme Omega 3

VÝROBEK NENÍ URČEN PRO TĚHOTNÉ A KOJÍCÍ ŽENY!

Rozklikly jste zmíněné produkty a opět vidíte tu nešťastnou etiketu s nápisem, který vyděsí zejména prvorodičky, které prostě nechtějí šlápnout vedle, to je jasné. Jak je to tedy s těmi doporučeními? 

Skupina těhotných žen není skupinou, na které by se daly otestovat potravinové doplňky, které trh nabízí. Zkrátka to nelze. To je jedna věc. Druhá věc je legislativa ČR a potažmo EU, která důrazně nařizuje uvedení této výstražné formule na jakýkoliv doplněk stravy a to bez výjimky! Nikdo už nezkoumá, co je obsahem, jaký je přínos. Spadá-li zkrátka výrobek pod potravinový doplněk, musí mít na etiketě uvedenu zmíněnou větu. Proto toto poněkud nešťastné tvrzení naleznete například na hořčíkových kapslích či na vitaminu B, což jsou dokonce látky, které jsou v těhotenství naopak velmi doporučované, a to především lékaři.

Jak tedy postupovat? Ideální je projít pár chytrých knížek, ověřit si, jaké látky jsou a nejsou v těhotenství přínosné, a samozřejmě konzultovat s odborníkem, tedy se svým lékařem. Pokud možno takovým, který si třeba také náhodou nemyslí, že protein je steroid nebo že stres neexistuje :-) (Ano, takovou paní doktorku znám.)

CO FAKT NE? 

Pojďme si ale říct, že i v oblasti suplementace samozřejmě existují produkty, které je potřeba v těhotenství omezit nebo vynechat, jakkoliv je na ně tělo zvyklé z doby před otěhotněním. 

Mezi takové produkty patří především:

PRE-WORKOUT

Tj. klasický ,,nakopávač", který vám má pomoci na tréninku vymáčknout ze sebe maximum. No, asi takhle: Víte, jak si dáte před tréninkem jednu odměrku a pak vás to vystřelí do vesmíru, že týden nespíte? No, tak si představte, že vám týden nespí dítě. Jo, to dítě, který vás dokáže zkopat do žeber tak, že máte chuť si je pro jistotu sama vylámat. To dítě, který se už tak v noci budí asi 130x. Přesně to.

A teď pomalu ukliďte tu pixlu někam do tmavýho špajzu a vytáhněte ji, až přestanete kojit, jo? 

SPALOVAČ TUKU

Lidi! Když pominu obrovské diskuse o vůbec účinnosti těchto produktů, které jsou mnohdy jen drahým kofeinem a nespálí na vašem těle vůbec nic, těhotenství navíc není obdobím, kdy by se mělo něco spalovat. Vím, jsem taky žena, a taky jsem se, hlavně na začátku, musela vypořádat s váhovým přírůstkem, nicméně zvýšení hmotnosti - adekvátní - je naprosto normálním a zdravým jevem v průběhu těhotenství, berme to tak a vracejme se ke své figuře až v období, které je bezpečné pro nás i dítě, a bez zbytečných nesmyslů. 

A CO TŘEBA OBYČEJNÝ KAFE?

Tisíce studií hovoří PRO rozumné pití kávy v těhotenství i při kojení. Tisíce studií hovoří PROTI pití kávy v těhotenství i při kojení. Takže jak?

Jako asi se vším: V rozumné míře, s ohledem na váš krevní tlak, v případě, že jste na kávu zvyklé, dělá vám dobře, chutná vám, pociťujete její přínos. 

Nehroťte. 10x denně se vystresovat do bezvědomí kvůli etiketě nebo kvůli tomu, že jste si dala kousek salámu či paštiky je opravdu o dost horší než to jedno sousto či kafe.

Takže tak. Až si tedy příště v kavárně objednáte latté, klidně vyřiďte obsluze, že si ty pohoršené pohledy může strčit ... :-) 

Každý extrém je špatný, a není nad zdravý selský rozum, vždyť i naši dědečkové nám občas jako kojencům namočili dudlík v Gambrinusu, a světe div se, žijeme, a z toho mi tedy vychází jediné: Zlatý BCAA! :-) 

Chcete si přečíst další články?